Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan alleen achterwaarts begrepen worden. (Kierkegaard)
Sommige mensen geloven in onze vooruitgang, terwijl anderen net het omgekeerde denken. Sommigen zeggen dat de wereld naar de kloten gaat, anderen vinden hen doemdenkers. Wie er ook gelijk heeft, in onze onophoudelijke vooruitgang hebben we de wereld waarin we leven voorgoed veranderd. Zijn onze acties onomkeerbaar of kunnen we ze nog ongedaan maken? Deze voorstelling toont een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze toekomstige geschiedenis. Het volgt de mensheid op weg naar zijn ondergang of redding.
“Dit is een van de allermooiste voorstellingen die Ontroerend Goed ooit maakte.” (****Knack Focus)
“Ontroerend Goed toont het eeuwig worstelen van de mens om het goede te doen, in weerwil van zijn eigen tekortkomingen.” (****De Theaterkrant)
-----------
Het stuk oogt prachtig (maar klinkt brutaal ontoegankelijk)
tijdens de eerste twintig minuten. Maar die zijn net nodig om een magistrale
kanteling mogelijk te maken. Pas zo wordt de voorstelling een helder,
wonderlijk statement over hoe we onszelf en onze wereld dreigen te vernietigen.
De voorstelling draagt een verlangen uit om alles - de door de mensheid
gemanipuleerde wereld - te herstellen, uit te wissen en ongedaan te maken. Op
toneel kan dat. In het echt amper.
Are we not drawn onward to new erA is
een ontroerende waarschuwing. Het is (uiteindelijk) heel duidelijk, maar door de
vormelijke inventiviteit allesbehalve schoolmeesterachtig. En jawel, plechtig
beloofd, u zult het begrijpen. Dat is absoluut de bedoeling. Maar niet vanaf de
eerste minuten. Ook dat is de bedoeling. Het is
een wondermooie, schijnbaar eenvoudige (maar technisch o zo ingewikkelde)
verrassing die het stuk in een klap glashelder, ontroerend geëngageerd en
troostend maakt.
regie
Alexander Devriendt
spel
Angelo Tijssens, Charlotte De Bruyne, Jonas Vermeulen, Karolien De Bleser, Maria Dafneros, Vincent Dunoyer
muzikanten
Spectra Ensemble - Tille Van Gastel/Katrien Gaelens (fluit), Pieter Jansen/Wilbert Aerts (viool), Bram Bossier (altviool), Peter Devos (cello), Frank Van Eycken (percussie), Rik Vercruysse/Simon Haspeslagh (hoorn)
dramaturgie
Jan Martens
scenografie
Philip Aguirre
licht, video, geluid
Jeroen Wuyts, Babette Poncelet
kostuum Charlotte Goethals
compositie
William Basinski
arrangement
Joris Blanckaert
foto Myriam Devriendt
Meer info: http://www.ontroerendgoed.be