Art makes you stronger: praat, filosofeer en geef expressie aan kunst en veerkracht

Kan kunst je sterker maken? In deze rondleiding onderzoeken we hoe goed we in ons vel zitten. Komt dat door waar we geboren zijn, wie onze vrienden zijn, door de hobby's die we hebben, door ons karakter, door onze gevoelens en emoties, ... door kunst? We gaan voor de antwoorden te rade bij de kunstwerken zelf, we filosoferen er samen over en we geven creatief expressie aan onze indrukken, ideeën, ...
Cultuureducatie Expo

Ik kom van ver (SO)

Hoe kijken mensen van de andere kant van de wereld, naar onze wereld? Dat ontdek je tijdens deze rondleiding: een gids en gastvrouw die 'van ver komt' leidt je rond door de M-collectie. Zo bekijk je kunst en cultuur door een heel andere en verrassende bril.
Cultuureducatie Expo

Volgt vorm functie?: speel met de bouwstoffen van kunst

Welke bouwstoffen spelen in het hoofd van een beeldend kunstenaar? Hoe bepalend is een scherpe vorm, zacht materiaal of felle kleur voor het kunstwerk? Leerlingen ontleden een kunstwerk in verschillende categorieën en leren zo een eigen beeldtaal. Ritme, compositie of contrast worden tastbare begrippen doorheen deze rondleiding. In deze interactieve rondleiding krijgen leerlingen info maar ook opdrachten. Ze maken een materiaalstamboom, een vormenecho of fotograferen het ritme in een abstract kunstwerk.
Cultuureducatie Expo

Workshop M-studio

M-Museum Leuven heeft een digitale workshopruimte, midden in het museum. Ga aan de slag met Ipads, je eigen smartphone, foto, film en onze M-app. Loop binnen in de M-studio voor een nieuwe opdracht, brainstorm rond tafel, experimenteer in de museumzalen en toon je resultaten op het grote scherm. Actie-reactie! Tijdens deze workshop staat spel en creatie centraal met onze M- collectie, tentoonstellingen en het gebouw als inspiratiebron.
Cultuureducatie Expo Workshop

Zet je blik op scherp: inzoomen op beelden en verhalen

Kan je ook spreken met een beeld? Ontdek zelf het verhaal van een kunstwerk, door gefocust in te zoomen. Deze actieve rondleiding houdt het evenwicht tussen info en actie, klassikaal en zelfstandig experiment. Leerlingen maken een storyboard, moodboard of soundtrack bij een kunstwerk maar gaan ook de discussie aan over wat kunst is. Waarneming, verbeelding, conceptualisering en analyse bij beeldende kunst zijn de doelstellingen van deze rondleiding. Hoe bereiken we dat? Zowel via opdrachten op maat als informatie of achtergrond bij de tentoongestelde kunstwerken.
Cultuureducatie Expo