De documentaire "Duty of Care" van Nic Balthazar gaat over twee indrukwekkende processen die de Nederlandse klimaatadvocaat Roger Cox aanspande tegen de Nederlandse staat en tegen een van de grootste multinationals en oliegigant Shell. Hij won de processen omdat hij kon aantonen dat ze allebei de mensenrechten hadden geschonden doordat ze te weinig deden om het klimaat te beschermen. De film is er niet voor doemdenkers, maar geeft een sprankeltje hoop of zoals Nic Balthazar zegt: "Het is zo'n wereldwijd probleem en dan denk je: wat kan ik daar aan doen. Maar de film toont dat iedereen wel iets kan doen. De ene is advocaat, iemand is architect, iemand anders is ingenieur en de volgende is filmmaker. We kunnen allemaal iets doen". Nic Balthazar kreeg voor de Engelstalige versie van de film: "Duty of Care: The Climate Trials" de publieksprijs op DOCVILLE (internationale documentairefestival).
Na de film gaat student en milieu-activist Simon Sterck en enkele Belgische en internationale klimaatambassadeurs met de leerlingen in dialoog.
Dit aanbod is bedoeld voor de scholen van groot-Leuven.
Deze website gebruikt cookies
Door op 'Alle cookies aanvaarden' te klikken ga je akkoord met het opslaan van onze cookies op je computer. Zo kunnen we een betere gebruikservaring bieden, en het laat ons toe om het gebruik van de website te analyseren. Door op 'Je voorkeuren aanpassen' te klikken kan je kiezen welke cookies je toelaat. Enkel de essentiële cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kan je niet weigeren.
Onze website bewaart vier soorten cookies. Je kan zelf op elk moment kiezen welke je aanvaardt en welke niet. Meer informatie over wat cookies zijn en welke types cookies we verzamelen kan je lezen in ons cookiebeleid.
zijn om technische redenen noodzakelijk voor de goede werking. Zonder deze cookies zou het kunnen dat de website niet naar behoren functioneert.
zijn noodzakelijk voor bepaalde functies op de website. Zonder deze cookies kunnen sommige onderdelen onbruikbaar worden.
laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.
hebben als doel je ervaring te personaliseren en je relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.