Locatie
in de klas
Prijs
gratis
Onderwijsgraad
Lager onderwijs derde graad, Secundair onderwijs eerste graad, Secundair onderwijs derde graad
Organisator
Erfgoedcel Leuven

Bij de dvd 'De Brand van Leuven' liet de erfgoedcel een digitaal lespakket ontwikkelen. Zowel de dvd als het lespakket zijn gratis voor alle scholen in Leuven. Omdat het van belang is dat de kinderen en jongeren van vandaag deze sombere bladzijde uit de Leuvense geschiedenis kennen en kunnen duiden.

Het lespakket biedt leerkrachten van de derde graad lager onderwijs en van de eerste en derde graad middelbaar onderwijs verschillende lesopties om voor en na het bekijken van de documentaire er dieper op in te gaan.

Auteur Leen Alaerts (lector geschiedenis KHLeuven) heeft elementen uit de documentaire samengebracht. Leraren kunnen daarmee - op maat van hun leerlingen - de leerinhoud zelf verder bepalen. Naast een gestructureerde samenvatting, is het lespakket verrijkt met extra beeldmateriaal, hoofdzakelijk afkomstig uit het Leuvense stadsarchief.

Lesoptie 1 biedt een kader om binnen één lesuur zowel de documentaire (35 minuten) te bekijken als ze klassikaal te bespreken. In lesoptie 2 wordt aan de hand van extra documenten nog dieper ingegaan op de inhoud. Deze lesopties kunnen zowel in het secundair onderwijs als in de derde graad van het basisonderwijs ingezet worden.

Lesoptie 3 is de meest uitgebreide en richt zich op de oudste doelgroep, de derde graad van het secundair onderwijs. Hierin worden bovendien methodieken aangereikt om de leerlingen historische kritiek te laten toepassen op de documentaire en op de documenten. Ook de documenten verschillen in moeilijkheidsgraad naargelang de leeftijd en competenties van de leerlingen.

De basisinhoud van de drie lesopties is dezelfde. Bedoeling is om in vier groepen te werken rond vier thematische vragen die de leerlingen laat nadenken over oorlog en de globale en lokale impact.

o Oorzaken: Welke omstandigheden en motieven verklaren het gewelddadig gedrag van de Duitsers tijdens de inval in België?

o Aanleiding: Welke concrete gebeurtenis dreef de Duitsers tot brandstichting? (Hierover bestaan verschillende versies.)

o Gebeurtenissen: Hoe lang duurde het geweld? Wat gebeurde er juist? Wat gebeurde er met de Leuvenaars?

o Gevolgen: Wat was er vernield? Hoeveel mensen stierven? Hoe reageerde de internationale gemeenschap/andere landen?

Meer info: https://www.leuvenvoorscholen.be/dvd-en-lespakket-de-brand-van-leuven